2013/01/13

frenchiefika

Skrev en liten lista igårnatt på saker jag ska ha gjort tills nästa gång jag fyller år, dvs 21 november, och en av de grejerna var att lära mig göra macarons, ni vet såna franska söta saker i olika färger som alla bakbloggar gör. Måste ha fika till tyskan på tisdag så tänkte: jag kör!!!! Har kommit till dessa insikter om bak-/matbloggare: 1. De är omänskliga. 2. De måste samtliga vara hemmafruar och -män (det här tog mig en dag?!?!?! det är tamefan ett heltidsjobb i alla fall) 3. De måste samtliga ha tagit en fotokurs för allt ser alltid sådär galet puuurf ut men ändå mysigt. 
Det gick som det gick. De ser inte riktigt ut som deras. Följde detta macaronrecept (fast inte så mycket ändå va). Det här är alltså rosa macarons med chokladganache med hallon. Letzzz go.

Man börjar med att skålla 110 gram mandlar ett tu tre (jag chansade och räknade till 94 mandlar tror jag.
Vilket såhär i efterhand inte kan ha varit 110 gram.  
Sen kommer du hur du än gör råka lägga alla skal i fräscha skålen och så blire ofräscht

Nu kommer helvetet. Du ska mixa mandlarna med 3 dl florsocker.
Har du ingen matberedare så ge dig inte på det här. Det tog seriöst 35 minuter bara att mixa å sila
Fransmän är jävla perfektionister. Mandlarna måste bli mjöl så det är ba å hälla tillbaks 10000000 gånger.
Efteråt kommer det se ut såhär ÖVERALLT. Inklusive golvet. Dammsög i pauserna
Men när det e klart äre såhär. Kände mig stolt! 
Sen kommer det roligaste, vispa maräng! 3 ägg fast bara 2 msk socker!
Som vanligt. Vispa tills du kan vända den uppåner och den stannar.
Sjuk dum regel egentligen, asjobbigt om den visar sig inte klar när man vänder ju!
Vänd ner mandelblandningen i marängen å addera 8 droppar röd karamellfärg om du vill ha dem ljusrosa.
Min gick ut i september förra året men det gick bra ändå!
Rör JÄTTEFÖRSIKTIGT!
Läste nånstans att man bara får vända 50 ggr MAX, vet ej vad som kommer hända annars.
Jag har ingen fancy sprits så klippte hål i en plastpåse och visst funkade det med!
De ska tydligen vara stora som 5-kronor. Jag hade ingen 5-krona tillhands så chansade lite på storleken.
Det resulterade i att vissa är 1-kronor och vissa är 2,5 gånger en 5-krona.
Det här var inge bra! Freestyla ej!
Sen får de ligga o vila som de är 30 - 60 min. Jag tog ca 80 min, men det var omedveten freestyle, för satte upp en ljusslinga under tiden. Inge bra!
Om du inte har elektronik att fixa så kan du under tiden hacka 150 g mörk blockchoklad.
Lägg i bunke. Medan: koka upp 1 dl grädde på mellanvärme.
Häll i grädden så smälter det. Rör om med nåt tills det är slätt (tillfälle att smaka för att känna på smeten!).
Adda en nypa salt. Det här blir så himla gött!!! Typ här kan du sätta ugnen på 150 grader!
Det stod att de skulle vara inne 10 - 12 min på 150 grader. MEN SERRI: de var inne säkert 30 minuter. Och var fortfarande alldeles kladdiga i mitten och satt fast i plåten. Fan. Ha dem i 50 min eller kanske gör dem lite noggrannare än jag bara. Som ni ser, liiite olika storlek. Blev två plåtar! 
Fick ett nytt infall att ha i hallon. Mikrade och det blev gegga.
Rörde i dem och sabbade fina chokladganachen :(
Såhär såg 99% av alla ut. 
Det här var nog min bästa, dock bara estetiskt sätt. Den var lika geggig som de andra inuti.
Ju mindre desto bättre blev de kan jag dock tipsa!
Sen klicka på en stor klick hallonchokladganache i mitten och tryck lätt ihop. Detta funkade dock inte på mina eftersom det var ihåligt/geggigt i mitten, så det trycktes uppåt/neråt istället för ut på sidorna. Sen får man skrapa ur skålen!
Såhär blev väl min bästa. Den är min favvo för den är pytteliten och lite toppig och har jättemycket fyllning!
Så, summan av karademumman (ska börja använda hurtiga matuttryck nu). Fett värt med en hel dag ägnad åt att göra macarons (som inte blev så bra), ELLER? Nu ska jag kolla på första avsnittet på andra säsongen av Girls. Första var grymt bra så kolla fan. Jag tycker det är heeeeeeelt okej att ladda ned när det gäller stora produktioner där skådespelarna får justa löner. Nämner inte hur jag fick den till min dator men kan ju säga att jag inte betalar för HBO varje månad. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar