2013/02/10

en förfrågan

För någon månad sedan blev jag medlem i Republikanska föreningens ungdomsförbund; Unga republikaner, efter att jag skrivit en text som jag fick publicerad på deras hemsida. Det är ett relativt nystartat ungdomsförbund som fortfarande är under uppbyggnad. Jag har varit medlem såpass kort tid att det inte ens hållits något möte jag kunnat gå på. Så härom veckan fick jag ett kallelsemejl till kongress i mars, där ny styrelse ska utses. Senare samma dag ett nytt mejl från deras valberedning där det står att jag är förfrågad om att sitta med i nästa års styrelse. Stor chock för det första. Sjukt rolig grej ju. Men jag vet inte, jag har velat som fasen.

Å ena sidan: jag har ingen som helst erfarenhet av politiskt engagemang, även om jag alltid har tyckt som jag gör har jag inte medvetet engagerat mig i frågor om monarkins avskaffande mer än något år tillbaka. Typ hela nuvarande styrelsen verkar politiskt aktiva inom sina partier, och har alltså fett mycket erfarenhet. Jag vet knappt vad man gör i ett ungdomsförbund. Det känns som otroligt mycket ansvar. Då måste man ju vara en verkligt bra förebild för blivande eller möjliga republikaner, och förespråka förbundet gott.

Å andra sidan: fan va kul! Våga göra något nytt. Skaffa erfarenhet. Få möjlighet att påverka i samhället på riktigt. Lära mig mer om alternativ till monarkin. Öva upp retorik. Engagera fler.

Jag vill ju, men jag vet inte om jag kan. Den här sista terminen i trean är helt omöjlig också, så då kommer jag i alla fall inte kunna vara något vidare delaktig. Men jag kanske ändå borde tacka ja och se vad som händer, de har ju säkerligen fler förfrågade, så det är ju inte ens klart att jag skulle få sitta med om jag sa ja.

Jag ältar nog det här för mycket. Det är nog inte någon big deal egentligen, jag är så himla bra på att överanalysera saker bara.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar